Clever een top dobbelspel van 999 Games

Clever: dobbelen en punten scoren, krijg jij een kettingreactie op gang?

 

Beschrijving:

Iedere speler krijgt een scoreblad en een stift. Het scoreblad bevat twee gekleurde vakken en drie gekleurde sporen. De twee grijze sporen zijn bonussporen. Je kunt tijdens het spel extra worpen en extra dobbelstenen verdienen. Op het bonusspoor dat van toepassing is, geeft je de verdiende bonussen aan. De bonussen kun je op een geschikt moment gebruiken om een kettingreactie te veroorzaken en daardoor je score lekker op te laten lopen. Bij het begin van een ronde strepen alle spelers het ronde cijfer door en ontvangen de afgebeelde bonus.

De kleur van de dobbelsteen bepaalt voor welk vak hij gebruikt kan worden. De witte dobbelsteen is een joker en kan overal gebruikt worden. De blauwe dobbelsteen moet altijd samen met de witte worden gebruikt. De getallen van beide dobbelstenen tel je bij elkaar op. Je hoeft maar één van beide dobbelstenen op je scoreblad te leggen.

Het gele vak: Je verdient de punten, die onder een kolom staan, als je in die kolom alle cijfers hebt afgekruist. Je verdient een bonus, die rechts van een rij staat, als je alle cijfers die in deze staan hebt afgekruist. De bonussen zijn van boven naar beneden: een cijfer in het blauwe vak doorstrepen, een 4 invullen op het oranje scorespoor, een groen cijfer wegstrepen of je krijgt een vosje. Een vosje geeft extra punten bij de eindtelling.

Het blauwe vak: Bonussen verdien je hier door kolomen of rijen volledig ingevuld te hebben. Het aantal punten dat je bij de eindtelling krijgt, wordt bepaald door het aantal vakjes dat je hebt kunnen afstrepen. De punten staan boven in het blauwe vak aangegeven. Heb je 8 kruisjes staan in het blauwe vak dan scoor je 29 punten.

Het groene scorespoor: De scoresporen vul je van rechts naar links in. In de groene vakjes staat een voorwaarde waaraan het cijfer dat je wilt invullen moet voldoen. Hoe verder je bent gekomen op het scorespoor hoe meer punten je scoort. De score is het getal dat boven het spoor staat. De eerste 6 vakjes gebruikt? Dan scoor je 21 punten.

Het oranje scorespoor: Hier mag je elk cijfer invullen, er zijn geen voorwaarden. Sommige velden geven dubbele punten, op het laatste veld scoor je zelfs 3x de dobbelsteen waarde! Bij de eindtelling tel je alle ingevulde cijfers op om de oranje score te bepalen.

Het paarse scorespoor: Hier geldt dat het cijfer dat je in wilt vullen, hoger moet zijn dan het vorige cijfer. Na een paarse zes mag je weer een willekeurig cijfer invullen.

Je ziet dat ook op de scoresporen bonussen zijn te verdienen, deze staan onder het scorespoor aangegeven.

Een spelronde: De eerste speler werpt alle dobbelstenen en kiest er 1 uit. Deze dobbelsteen legt hij in een vakje links boven op zijn scoreblad en hij gebruikt de dobbelsteen om een vakje in het gele of blauwe vak af te strepen of het cijfer van de dobbelsteen in te vullen op het groene, oranje of paarse spoor. Hij legt alle dobbelstenen die lager zijn dan het cijfer dat hij zojuist gebruikt heeft op het zilveren dienblad in de doos. Gebruikt hij dus een dobbelsteen met een 3 dan gaan alle dobbelstenen met een 1 en een 2 naar het dienblad. Afhankelijk of hij nog dobbelstenen over heeft werpt hij nog een tweede en derde keer. Steeds gaan de lagere dobbelstenen uit het spel.

Als de speler die aan de beurt is klaar is, liggen er een aantal dobbelstenen op het dienblad. De andere spelers mogen hier nu 1 van gebruiken. Ze mogen dezelfde dobbelsteen gebruiken. Gebruik je een blauwe dobbelsteen vergeet dan niet het witte cijfer erbij op te  tellen. Het maakt niet uit waar de witte op dat moment ligt. Gerbuik je de witte dobbelsteen voor het blauwe vlak dan tel je het cijfer op de blauwe dobbelsteen bij de witte op. Ook nu maakt het niet uit waar de witte dobbelsteen ligt.

Vervolgens is de tweede speler aan de beurt, voor zijn maximaal drie worpen. Je kunt een extra worp bonus inzetten op elk moment dat een worp je niet bevalt. Je werpt dan overnieuw maar gebruikt de dobbelstenen die al op het dienblad liggen niet. Gebruik je een extra dobbelsteen bonus, dan kies je 1 van de 6 dobbelstenen en gebruikt die op normale wijze. De speler die aan de beurt is doet dat als hij klaar is met werpen, de andere spelers doen dat na gebrik te hebben gemaakt van een dobbelsteen op het dienblad.

Als alle spelers aan de beurt zijn geweest, start de volgende ronde met het doorstrepen van het ronde cijfer en het in ontvangst nemen van de ronde bonus.

Met 3 spelers speel je 5 ronden. Met 1,2 spelers speel je 6 ronden.

Bij de eindtelling tel je de scores van de gekleurde vakken bij elkaar op. Per vosje krijg je hat aantal punten van het laagst scorende vak er nog eens bij.

Spelervaring: In de eerste paar rondes gebeurt er nog niet zoveel. Je moet keuzes maken als: vul ik de oranje 6 nu in? Dan raak ik wel veel dobbelstenen kwijt….Het liefst gooi je een oranje 6 in je derde worp! Je verzamelt extra worp en extra dobbelsteen bonussen en dan opeens ontstaan er mogelijkheden om een kettingreactie te veroorzaken! Bijvoorbeeld: Je sluit een gele rij en krijgt een blauwe bonus die je meteen kunt gebruiken in het blauwe vak. Hierdoor scoor je de paarse 6 bonus. Die vul je in om de extra dobbelsteen bonus vrij te spelen. De laatste beurten zullen iets langer duren, de spelers moeten puzzelen om de optimale score te behalen. Leuk!

Aantal spelers: 1 – 4

Leeftijd: 8+

Speelduur: 30 min

Verkrijgbaar bijPientere Puzzels & Spellen

Uitgever:  999 Games

Dit bericht is geplaatst in 999 Games. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *